onsdag 21 juli 2010

Kära lilla bloggy

Idag ska jag visa upp dig, mitt vackra lilla missfoster, för första gången. Har njutit av den här tiden vi haft tillsammans, som i början av en relation när ingen vet att man dejtar och allt är hemligt och bara för oss. Nu måste du visas upp och jag är rädd att jag är lika usel som de andra. Försöker varje dag rättfärdiga denna vulgära inrättning. Förklarar för mig själv på vilka sätt jag skiljer mig från de jag kritiserat (det var ju just kritiken som ledde mig hit). Mest av allt saknade jag Darling och en estetik som kändes fräsch och annorlunda i detta likriktade mediabrus. Jag trodde jag skulle göra ett fanzine, att jag skulle slippa vara personlig, att jag skulle slippa axla rollen som någon slags motvikt till cupcakebloggarna. Ifrågasätter mig själv hela tiden i den här processen, varför är jag inte som dom, hur ska jag inte vara som dom, hur är jag, vem är jag, hur ska jag visa min awesomeness utan att förhäva mig? Ska jag vara rå, lite äcklig, får jag vara snygg på bild? Ska jag fota all disk som står här, alla gamla snusar? Får jag visa mina kläder, får jag arrangera lite snyggt? Borde jag använda ett ledigare språk, skriva som i skunkdaggan? Läser en mängd bloggar just nu, tänkte lista dom och förklara varför de är bra, för att sortera det som är i mitt huvud, mina lösa kriterier för denna blogg.

http://www.stylebubble.co.uk/style_bubble/ Har läst den längst av alla bloggar, hon kör inte den vanliga modebloggar stilen. Hon är alltså bra för hon representerar en annan estetik.

http://www.theselby.com/ Foton från softa personers bråtiga hem. Här hämtar jag inte blogginspiration, utan inspiration till LIVET. Jag har mina favoritbilder roterande som ett bildspel som bakgrundsbild på min dator. Återigen bilspråket som tilltalar då.

Konstnären Sara Vide Ericson hade en mycket bra blogg, hon verkar ha lagt ner den nu, länkar ändå för konsten är ännu go. Hon skrev kul och öppet om sin vardag, många tankar om fett hår och så. Väldigt kul inblick i en konstnärs vardag. (oj vilken medelålders formulering)

http://bildochvideo.blogspot.com/ Hon är rolig, jobbar mycket med självironi. Det förskönas inte, trots att hon och hennes vänner är snygga hippa klubbmänniskor, det sups och sviras och det syns.

Fick visst inte ihop till så många som jag trodde, läser fler men inga jag använder som riktmärke.

Vad är det jag vill jobba bort ifrån då? "Privata" bilder förskönade till oigenkännlighet. Brist på verklighetsförankring. Brist på självinsikt, analys och problematiserande kring den egna bloggen. Bloggare som utger sig för att vara feminister samtidigt som de bekräftar förlegade könsroller (obs obs drar inte hemmafrukortet! är helt med på att underbaraclara bara vill jobba tre dagar i veckan, de vill jag med, samt vet att elsa billgren och 9-5 är hard working women. det finns fler förlegade könsroller än hemmafrun). Världsfrånvänd lyxkonsumtion. Världsfrånvänd livsstil, med andra ord uteslutandet av vardag/diskbänksrealism. Likriktad estetik, både i bildinnehåll och hur bilderna är tagna. Konsekvent uteslutande av negativa känslor/händelser. Känner dessa människor aldrig ångest, stress, baksmälla? En god förebild borde visa sig mänsklig också. Kom just att tänka på en grej the fabulous Smacky skrivit om dessa bloggar.

Fy fan skrev detta i natt, tänkte att jag verkligen hade fått till formuleringen. Är väldigt nervös för att vida upp lilla bloggy. Undrar om jag har varit tillräckligt öppen, feministisk, smart, cool osv. Nu måste jag sprida dig vind för våg stackars krake.

Inga kommentarer: