måndag 26 juli 2010

Mensy

OBS, jag får inte betalt för att promota den här produkten, jag anser endast att den äger och att alla kvinnor borde veta om dess existens och fördelar!

När jag berättar om menskoppen brukar den spontana reaktionen vara "åh va äckligt". Jag kan hålla med om att ordet är ganska avtändande, men jag har aldrig känt mig så fräsch under mensen som jag gör med menskoppen. Den är gjord av silikon, är mjuk som typ en napp och innehåller inga gifter. Mensskydd gjorda av blekt bomull luktar, läcker, luddar. Du måste alltid komma ihåg att ha med dig extra skydd och fundera på var du kan slänga använda bindor och tamponger. Menskoppen har du inne under hela mensen och du kan tömma den var som helst. Menskoppen suger inte upp vätska, den samlar upp den. Det innebär att slidan inte blir uttorkad, utan håller sig fuktig å go som den ska va = inget kli i samband med mens.
Så ok, hur äckligt är det med menskoppen? 0% skulle jag säga. Du tar ut koppen, tömmer den, sköljer av den och sätter in den igen. För att rengöra den mellan menstruationerna kokar man den en liten stund, om det känns äckligt kan man ha en speciell kastrull för ändamålet. Du kan ha den inne under hela mensen, bara att tömma några gånger per dygn. Dvs kan du ha den på natten och behöver aldrig vakna med ett ryck och kolla om bindan sitter kvar på plats. Och man kan göra allt man vill, t ex bada och ligga. Eftersom koppen sitter som en barriär kommer inget vatten in och sugs inte upp som med en tampong. Och när det gäller ligga, allt är möjligt utom penetration.
Det är lite knepigt att få in och ut den i början, man lär sig och på köpet lär man känna sin kropp och får en bild av hur det ser ut där inne.
Eh ja, det är bra för miljön också.

Mer info:

http://www.mooncup.co.uk/

Läs den både på engelska och svenska, innehållet varierar något. Tycker den här sidan är bra och utförlig rent allmänt om menskoppen. Men kom ihåg att den representerar ett märke, det finns flera tillverkare av menskoppen. Läs på om flera tillverkare, sök och klicka dig runt i forum. En bra sida från Sverige är: http://menskoppen.se/

Inga kommentarer: