tisdag 20 juli 2010

TJEJTIDNIGAR

Jag tycker om att läsa Cosmopolitan (skulle mycket hellre läsa Darling men R.I.P), många runt omkring mig tycker att det är töntigt/sjukt/idiotiskt osv. Jag läser sånna tidningar mest för att jag tycker att det är kul, gillar formen med mycket bilder och kortare texter. Sen är det också intressant att titta utanför kulturmedelklass-bubblan jag befinner mig i. Tycker att det alldeles för sällan diskuteras saker som är vi tar för givet inom den. Till exempel det här: Nyligen när jag var sjuk köpte jag Veckorevyn istället. Var säkert 5 år sen jag läste den innan det. Börjar bra i ledaren skriver chefredaktören att de står på tjejernas sida i vått och torrt. Chefredaktören är ganska "fyllig" och har en helkroppsbyline. Lite längre in väcker en "debatt" mitt intresse. Två tjejer argumenterar kring huruvida killar borde raka bröstet eller inte. Tänker först att det är rätt gött ändå att de pratar om mäns kroppshår för en gångs skull. Hon som är emot brösthår skriver något i stil med att hon brukar hota med att sluta raka snippan, "då slutar han genast gnälla". Läser det hon som är för brösthår skrivit, "jag rakar mig ju överallt jag vill och kommer inte sluta med det, men jag vill ha ett gosigt bröst att luta mig emot".

Får panik: lever landets unga kvinnor med en bild av att det är norm att raka fittan? Ja tänker på amerikanska teve serier och att det ofta framställs som helt självklart att vaxa bort allt. Finns det någonstans det pratas om det här? Jag tänker på min kulturmedelklass bubbla igen. Vet kidsen att man inte måste raka bort allt om man inte vill, vet dom att man får ligga ändå? Hoppas!

I Cosmo läste jag det vidrigaste jag läst på länge. Det var en guide till hur man överlistar en våldtäktsman. Har skrivit en text om det med men jag blev så upprörd att jag inte kunde vara saklig och smart.

Inga kommentarer: